Informed customers always save money by reading ipage hosting review and looking around for web hosting.

Semn de aer

PDF Print E-mail

Semn de aer la Foişor

Expoziţia Semn de aer a artistei Ileana Dana Marinescu este, din anumite puncte de vedere, un experiment. Orientarea mea curatorială de până în prezent a vizat artişti români contemporani cu discursuri plastice extrem de diferite faţă de cel al expozantei de la Mogoşoaia şi asta pentru că scena artistică româneasca trăieste rupturi, clivaje evidente la nivelul expresiei vizuale între generaţiile tinere şi cele care au ocupat cu precădere spaţiile Uniunii Artiştilor Plastici.

Arta decorativă este văzută adesea ca o artă minoră pentru că poate trece foarte uşor graniţa bunului gust, alunecând în derizoriul unei arte de budoar. Totuşi, arta decorativă este un segment important al artei contemporane româneşti şi are nevoie de o reevaluare pertinenta. Ileana Dana Marinescu este o artistă decorativă cu o identitate vizuală precisă. Ghidată spre contemporan la nivelul panotării şi chiar al dimensiunii obiectelor sale, în general mici, care au miez modernist cu înclinaţii baroce, artista demonstrează o capacitate neobosită de joacă, de a construi cu atenţie pentru detaliu, din elemente disparate, dar estetice în sine, poveşti cu insecte, structuri antropomorfe şi zoomorfe asamblate şi învestite cu roluri noi în funcţie de context. Obiectele din această expoziţie îşi declanşează tendinţa aerobă. Încearcă acum o altă integrare în spaţiu, un spaţiu intim, imperativ aerisit.

M-a interesat să urmăresc în ce măsură se poate contura un dialog profesional între două generaţii cu viziuni şi orientări diferite, în ce măsură pot explora şi exploata imaginaţia spectaculoasă a unei artiste care acum la 65 de ani acceptă provocarea unui demers care păstrează elementul decorativ, dar îl redefineşte în contemporan. Am văzut expoziţia aceasta ca pe un semn de aer, o instalaţie în care obiectele parietale şi nu numai încearcă să echilibreze densitatea barocă prin simplitatea minimalistă a expunerii. Am văzut expoziţia aceasta ca pe o şansă de a demonstra că artiştii pot alege fie să rămână blocaţi într-o lume care la un moment dat îi poate limita, fie să aibă curajul de a se reinventa. Acest proces este însă posibil atunci când artistul, în cazul nostru artista Ileana Dana Marinescu, are ceva de spus valabil în arta contemporană, fie ea decorativă.

Olivia Niţiş – critic de artă, curatoare

foto by: Ciprian Ciuclea

 
free pokerfree poker